Met de nieuwe editie die enige weken geleden op de deurmat viel, zal de lezer vast meer zijn opgevallen dan de nieuwe naam van het blad van Olijf. De naam 'Olijfschrift' werd namelijk een beetje als ouderwets gezien. De naam 'Olijfblad' komt wat frisser over. Vandaar.
Ook zijn de binnenpagina's van het nieuwe magazine opgemaakt in 2 kolommen geworden in plaats van 3 kolommen. Daarnaast worden de foto's, maar ook de 'streamers', groter geplaatst.
Streamers zijn zinsdelen die los in de tekst zweven en bedoeld zijn om de lezer te verleiden de gehele tekst te lezen. Met een wat meer prominente positie van beeldmateriaal en streamers komt er dus wat minder tekst op de pagina's.
Cosmetisch
Niet dat de tekst minder van belang is geworden, want de inhoud van Olijfblad staat altijd voorop. Het is dan ook de tekstuele inhoud die de lezer de voor haar belangrijke informatie, voldoende herkenning en enige verstrooiing biedt. De veranderingen zijn vooral cosmetisch van aard, maar zijn de lezer wel van dienst.
Een tweekoloms-pagina leest net wat prettiger dan een pagina in 3 kolommen. Daarnaast leert de journalistieke praktijk dat te lange teksten de lezer ook vaak halverwege doet afhaken.
Cover
Een beetje lucht en vooral mooi beeld doet dus wonderen. En dat laatste kan sinds kort. De redactie kende tot voor kort namelijk geen fotograaf en is daarom te lang afhankelijk geweest van de aanlevering van foto's van externe partijen. Dat is met de recente komst van een heuse beeldredacteur en een aantal vrijwillige Olijf-fotografen 'in het land' anders geworden. De redactie kan er nu bij elke editie vanuit gaan dat ze kan beschikken over voldoende beeldmateriaal van goede kwaliteit. En daarom biedt niet alleen het binnenwerk van Olijfblad meer ruimte aan de foto, dat doet ook de cover. Sterker nog, de cover bestaat uit één (groot geplaatste) foto.
Met de nieuwe lay-out, nota bene voortgekomen uit een nieuwe bladformule, is het magazine van Olijf dus verder geprofessionaliseerd. En dat is best knap werk met een redactie die uit louter vrijwilligers bestaat. Maar deze creatieve redactie is wel uit goede hout gesneden.