Deel via

Op 17 november lanceerde de WHO (World Health Organization) de wereldwijde strategie om baarmoederhalskanker te elimineren. De campagne werd gelanceerd door middel van een online evenement. Olijf's Kim werkte ook mee aan dit evenement.

WHO straat Den Haag Middel

Kim: "Het evenement is geopend door dr. Tedros, directeur-generaal van de WHO. Hierna spraken een aantal 'first ladies' van Afrikaanse landen, prinses Dina van Jordanië, zangeres Angélique Kidjo en meerdere 'survivors', onder wie ik zelf. Dit was een hele grote eer!

De lancering is terug te kijken via de link onderaan dit bericht.

Tijdens de lancering waren in de hele wereld verschillende gebouwen in teal-kleur verlicht. Dit is de internationale kleur van gynaecologische kanker. In Nederland was de Grote Marktstraat in Den Haag versierd met mooie teal-kleurige verlichting!

Strategie
Baarmoederhalskanker is een kankersoort die voorkomen kan worden door de HPV vaccinatie in combinatie met screening; in Nederland via het bevolkingsonderzoek. De strategie is 90-70-90, wat inhoudt dat als:

- 90% van de meisjes de HPV vaccinatie krijgt,
- 70% van de vrouwen gescreend wordt
- 90% van de vrouwen adequate behandeling krijgt na de diagnose baarmoederhalskanker

dan zou baarmoederhalskanker kunnen worden geëlimineerd.

Waar de uitdaging in de armere landen zit in de toegang tot de middelen: vaccinaties, bevolkingsonderzoek en behandelingsmogelijkheden, zit de uitdaging in Nederland vooral in het overtuigen van mensen van de ernst van baarmoederhalskanker en het belang van de vaccinaties en het deelnemen aan het bevolkingsonderzoek.

Samen met de taskforce 'Nederland HPV kankervrij' werkt Olijf aan het bewerkstelligen van deze doelstelling in Nederland."



Deel via

Lees verder...

  1. 11 december 2020 Facebook (O)live event 'Omgaan met vermoeidheidsklachten' met Niki Seldenrijk
    Lees verder
  2. 10 december 2020 E-health: noodzakelijk kwaad of zegen?
    Lees verder
  3. 9 december 2020 Eerste online voorlichting was een succes!
    Lees verder